Recenze „Borgiové“ a „rodina Medici“: nebezpečné dynastie

propletené kroniky dynastií Borgia a Medici nabízejí bohatý materiál pro takové vyprávění. Dvě z nejbohatších rodin v renesanční Itálii soupeřily o nejvyšší moc, zabavily trůny královské a církevní silou a mazaností. Tradiční verze je Medici hrdinové, filantropické bankéři, kteří podpořila vzestup humanismu a vědy, uvedení do provozu mistrovská díla umění, Donatello, Botticelli a Leonardo da Vinci., Darebáci, Borgiové, se stali heslem zla, pokrývající celou škálu smrtelných hříchů, okořeněných pověstmi o incestu a příležitostných aplikacích jedu.

Dante Gabriela Rossettiho 1861 akvarel zobrazující Lucrezia Borgia po otrávila svého manžela s pomocí svého otce, Papeže Alexandra IV. Dva muži lze vidět v pozadí.

Ve Středověku

Paul Strathern
Pegasus, 383 stran, $28.,95

Rodina Medici

Mary Hollingsworth
Pegasus, 480 stran, $29.95,

Jako historie, kdy se představila na jevišti a obrazovku—jeden si myslí, že z Donizettiho opery „Lucrezia Borgia“, založený na hře Victora Huga, nebo „Borgia,“TELEVIZNÍ seriál v hlavní roli Jeremy Irons —můžete vynechat nuance a přizpůsobovat fakta tak, jak to příběh vyžaduje. Ale historici, kteří hledají širokou čtenost, zatímco dávají svým čtenářům drama, po kterém touží, musí ctít historický záznam v celé své složitosti.,

Paul Strathern je „Borgia: Moc a Bohatství,“ a Mary Hollingsworth je „Rodina Medici: Skrytá Historie Medici Dynastie“ (poprvé publikován v roce 2018 a brzy bude vydána v brožované) přítomen jen takové nuancí účty. A nejsou to první nájezdy jejich autorů do období, z nichž každý dříve vsadil nárok na druhou dynastii, abych tak řekl. V roce 2016, Pane Strathern publikoval „Medici: Moc, Peníze a Ambice v italské Renesance,“ a Paní Hollingsworth měl dříve publikované „Borgia: Historie je Nejvíce Notoricky známý Dynastie“ (2011)., Všechny čtyři jsou jemné knihy, autoritativní a dobře napsané nezávislými učenci, kteří vědí, jak oživit minulost, aniž by ji změnili na buničinu.

Oba autoři začínají své Medici kroniky scény drama, pak vytočit zpět na začátek a postupovat chronologicky, střídající se mezi plně vykreslen scény a svižné shrnutí. Pan Strathern začíná spiknutím Pazzi, jedné z nejkrvavějších pasáží italské historie. Na konci 15. století, Medici vládl Florencii jako knížata ve všech kromě jména, vedl mladý Lorenzo de ‚ Medici., V roce 1478, konkurenční klan, Pazzi, plánoval chopit se kontroly nad městem. Pan Strathern otevírá živou scénu Lorenza a jeho doprovodu, který jede na mši. Jeho mladší bratr Giuliano za nimi chodí za doprovodu svých přátel Bernarda Bandiniho a Francesca de‘ Pazziho.

Když začne hmotnost, jak se týká Pan Strathern, “ probíhají současně dva samostatné incidenty. U dveří, Bernardo Bandini, vytáhne dýku, se otáčí a vrhá se do Giuliano de‘ Medici hlavu s takovou silou, že Giuliano lebka je rozdělena otevřít se sprškou krve.,“Francesco de‘ Pazzi se připojí k brutální vraždě. Mezitím, u oltáře, dva kněží stojící za Lorenzo vytáhnout nože z jejich roucha, aby ho bodnout, ale mladý pán springs pryč, příjem pouze povrchové zranění, a pere do bezpečí. Spiknutí selže.

Mary Hollingsworth je „Rodina Medici“ začíná nějakých 50 let později, s grafickým účet obléhání Florencie do armády sestavené podle Papeže Klementa VII. Narodil Giulio de‘ Medici, Papež Klement byl nemanželský syn Giuliano de‘ Medici, se narodil měsíc po otcově zavraždění v Pazzi spiknutí., Tři roky před obléháním hlasovala rozhodující většina florentských lidí, unavených imperiálními způsoby Medici, aby je vyhnali. Clement, píše paní Hollingsworthová, “ byl rozhodnut zvrátit toto zcela zákonné rozhodnutí, bez ohledu na cenu.“Možná byl Kristovým vikářem, ale jeho první věrnost byla jeho klanu. „Florencii nepovažoval za nezávislou republiku, ale za osobní fiefdom své vlastní rodiny.“

otevírá se na svátek svatého Jana Křtitele a kontrastuje s pochmurnou náladou v roce 1530, rok obléhání, s veselostí předchozích oslav., „Nebyly žádné rauty ani býčí zápasy, Žádný smích ani Hudba.“Žádné bankety, protože nebylo jídlo: koně a kočky byly všechny poraženy a krysy prodávaly za 16 vojáků, denní mzda řemeslníka v dobrých časech. Všechno zlato a stříbro, v kostelech byly roztaveny na zaplacení žoldáků ubránit město. V době kapitulace Florencie, 10 měsíců po zahájení obléhání, jedna třetina populace zemřela, ale byla opět pod kontrolou Medici.

tyto úvodní scény předpovídají směr, kterým se budou knihy ubírat. Pane., Strathern neskrývá drzé ambice Medici, přesto je jeho kniha obecně obdivným portrétem dynastie. Říká Lorenzo „Nádherné,“ přezdívka často vynechány podle moderních historiků, a prezentuje ho jako akční hrdina, který by mohl být hrál Errol Flynn. Paní Hollingsworthová nemá pomlouvat Medici, ale její kniha si zjevně klade za cíl odstranit lesk z jejich dobré pověsti. Klement VII je obvykle připomínán pro schválení Koperníkovy heliocentrické teorie století před procesem Galilea a pro ochranu Židů před inkvizicí; přesto paní., Hollingsworth poukazuje na to, že byl ochoten obětovat tisíce životů, aby udržel své rodné město pod kontrolou Medici.

Když se oba autoři se obrátit na Borgiů, dali dynastie notoricky známou pověst do souvislostí, citovat příklady tak do očí bijící nemorálnost v chování svých soupeřů., Například, Alexander VI., pokládaný být nejvíce ďábelsky zlý Borgiovského papeže, byl v žádném případě první nebo jediný papež, aby porušovali slib čistoty a chudoby (on zplodil několik dětí): V 15. století, papežství bylo časové kancelář s duchovní zdobení. Tvrdá fakta klanu Borgia však mohou být spravedlivě popsána jako odhalení zkaženosti do mimořádné, ne-li monstrózní míry. Jakákoli pravdivá genealogická tabulka Borgiů je spekulativní cvičení, poseté tečkovanými čarami, které označují mimomanželské vztahy a otazníky o rodičovství., Otřesná krutost davuje historický rekord. Na večer je sport, Cesare Borgia, papež syn, pozval jeho sestra Lucrezia (se kterými měl možná sexuální vztah), aby se připojili ho na balkon a vzal lukostřelba praxe pomocí zločinci ve dvoře jako cíle.