Toppsta – barnebøker – Anmeldelser

Toppsta – barnebøker – Anmeldelser

Harry Potter ‘ s liv med «helt normal» Dursleys i Nummer 4 Privet Drive etterlater mye å være ønsket. Tross alt, soverommet hans er skapet under trappen, hans fetter Dudley er en idiot og hans tante og onkel behandle ham som en ulempe. Men på Harry ‘s ellevte bursdag, noen illusjon av normalitet er frekt knust når half-giganten Rubeus Gygrid støt inn i huset for å levere Harry et brev fra Hogwart’ s Skole for Hekseri og Trolldom., Den sjokkerende nyheten om at Harry er en veiviser er starten på et spennende eventyr for å møte sin skjebne.
Harry går inn i den magiske verden via den legendariske plattform 9 ¾ ved King ‘ s Cross stasjon og aldri se tilbake. Gutten veiviseren møter sin første virkelige venner på Hogwart ‘ s Express – alvorlig, men like Hermione Granger og moro og heftig-haired Ronny Wiltersen – og føles som han har kommet hjem i det siste. Men Harry kan ikke unnslippe sin tragiske fortid: som «Gutten Som Bodde» hans skjebne er knyttet til at av den onde Lord Voldemort (eller «Vet Du Hvem»).,
Harry er reist i mange hårreisende opplevelser, men venner’ mot, lojalitet og nysgjerrighet, mener de triumf tid og igjen. Disse eventyrene er bare en del av bøkene’ appell. Det faktum at Harry og vennene hans magi og kjemper mot onde bakgrunn av normale skolehverdagen, mens unnvike lærere, gjøre lekser og navigere vennskap, konflikter og til og med romantikk, gjør dem enda mer spennende.,
Den første boken, Harry Potter og de Vises Stein (Harry Potter and the Sorcerer ‘ s Stone i USA) ble publisert i 1997, og siden da, den sju-bok-serie som har gått ut på å knuse alle slags rekorder, og har solgt over 500 millioner eksemplarer verden over. Forfatteren JK Rowling skrev bøker over syv år i ulike kafeer i Edinburgh som hun slet med å få endene til å møtes som et enkelt mamma, aldri drømt at Harry Potter ville bli en av de mest kjente bok tegn som noensinne er skrevet., Bøkene er mye er kreditert med å endre landskapet av children ‘ s fiction og har vunnet flere premier, inkludert Nestlé Smarties Premie og British Book Award.
I 2001, bøkene ble slynget til et enda bredere publikum med utgivelsen av Hollywood-filmen om Harry Potter og de Vises Stein. Filmene lansert karrieren til Daniel Radcliffe som Harry, Emma Watson som Hermine og til og med Robert Pattinson som Cedric Diggory., Siden da, Pottermania har vist noen tegn til å avta: du kan finne Harry Potter Lego, leker, tv-spill, en Harry Potter fornøyelsespark, en vellykket scenen spille (Harry Potter og de Forbannet Barn) og mer. Potterheads kan finne ut hva som huset de er i, hva deres Patronus er, kan du besøke Plattformen 9¾ og til og med spille Quidditch.
Mens filmene er fast familiens favoritter, unødvendig å si at de ikke kan leve opp til den fortryllende bøker. De syv bøker tillate barn å vokse opp med Harry., Flere voksne temaer dukker opp i senere bøker, og noen av kampene og tales av mørk magi kan være skremmende, så vi anbefaler bøker for alle historie-elskere fra 9 oppover. Og hvis du elsker Harry Potter-bøkene, sjekk ut Harry Potter-Filmene, og vår favoritt Harry Potter-Sitater!
Muggles vær oppmerksom på at vi passerer den magiske på!,
Alle Harry Potter-bøkene i rekkefølge:
Bok 1: Harry Potter og de Vises Stein (1997)