Toppsta – barnböcker – recensioner

Toppsta – barnböcker – recensioner

Harry Potters liv med ”helt normalt” Dursleys på nummer 4 Privet Drive lämnar mycket att önska. När allt kommer omkring är hans sovrum skåpet under trappan, hans kusin Dudley är en idiot och hans moster och farbror behandlar honom som ett besvär. Men på Harrys elfte födelsedag splittras varje illusion av normalitet när halvjätten Rubeus Hagrid brister in i huset för att leverera Harry ett brev från Hogwarts Häxskola och trollkarl., Den chockerande nyheten att Harry är en trollkarl är början på ett spännande äventyr för att möta sitt öde.
Harry går in i den magiska världen via den legendariska plattformen 9 ¾ vid King ’ s Cross station och ser aldrig tillbaka. Pojken trollkarlen möter sina första riktiga vänner på Hogwarts uttryckliga men snälla Hermione Granger och roliga och eldiga haired Ron Weasley-och känns som om han äntligen har kommit hem. Harry kan dock inte fly från sitt tragiska förflutna: som ”Pojken som levde” är hans öde knuten till den onda Herren Voldemort (eller ”du vet vem”).,
Harry är pitched i många hårhöjande äventyr, men vännernas mod, lojalitet och nyfikenhet betyder att de triumferar om och om igen. Dessa äventyr är bara en del av böckerna överklagande. Det faktum att Harry och hans vänner kastar stavar och kämpar ont mot bakgrund av det normala skollivet, medan du dodging lärare, gör läxor och navigerar vänskap, konflikter och till och med romantik, gör dem allt mer spännande.,
den första boken, Harry Potter och de vises sten (Harry Potter och Trollkarlens sten i USA) publicerades 1997 och sedan dess har sjuboksserien gått på att bryta alla typer av poster och sälja över 500 miljoner exemplar över hela världen. Författaren JK Rowling skrev böckerna över sju år på olika kaféer i Edinburgh när hon kämpade för att få slut att träffas som en enda mamma och drömde aldrig att Harry Potter skulle bli en av de mest kända bokkaraktärerna som någonsin skrivits., Böckerna är allmänt krediteras med att ändra landskapet i barn fiction och har vunnit flera priser inklusive Nestlé Smarties priset och British Book Award.
i 2001, böckerna slungades till en ännu bredare publik med lanseringen av Hollywood-filmen av Harry Potter och De Vises Sten. Filmerna lanserades karriärer Daniel Radcliffe som Harry, Emma Watson som Hermione och även Robert Pattinson som Cedric Diggory., Sedan dess har Pottermania inte visat några tecken på att minska: Du kan hitta Harry Potter Lego, leksaker, videospel, en Harry Potter Nöjespark, ett framgångsrikt scenspel (Harry Potter och det förbannade barnet) och mer. Potterheads kan ta reda på vilket hus de är i, vad deras Patronus är, besök plattform 9¾ och till och med spela Quidditch.
medan filmerna är fasta familjefavoriter, onödigt att säga att de inte kan leva upp till de förtrollande böckerna. De sju böckerna tillåter barn att växa upp med Harry., Fler vuxna teman dyker upp i de senare böckerna och några av striderna och berättelserna om mörk magi kan vara skrämmande så vi rekommenderar böckerna för alla historieälskare från 9 uppåt. Och om du älskar Harry Potter-böckerna, kolla in Harry Potter-filmerna och våra favorit Harry Potter-citat!
Muggles akta-vi passerar magin på!,
Bok 1: Harry Potter och de vises sten (1997)
Bok 2: Harry Potter och Hemligheternas kammare (1998)