Fra Arkiverne: Den Oprindelige Anmeldelse af ‘Sgt. Pepper’ s Lonely Hearts Club Band’

Musikalsk, der er allerede tegn på, at den intense atonalitet af “En Dag i Livet” er en nøgle til lyden af 1967. Elektronisk rock, med det formål at svimle et publikum, er ankommet i et halvt dusin vigtige nye udgivelser. Ingen af disse sange har den kontrollerede intensitet af “en dag i thg Life”, men viljen fra mange tilbageholdte musikere til at “give slip” betyder, at alvorlig aleatory-pop kan være på vej.,

i sidste ende er det imidlertid oprøret over den påståede indflydelse af stoffer på Beatles, som kan forhindre “en dag i livet” i at nå massepublikummet. Sangens refrain,” I ‘d like to turn you on”, har rangeret disk jockeys overfølsomme over for “skjult subversion” i rock ‘n’ roll. Faktisk kan der laves en sag inden for selve strukturen af “en dag i livet” for troen på, at Beatles — som så mange Popkomponister — er opmærksomme på bevidsthedens op-og nedture.

sangen er bygget på en række spændte, melankolske passager, efterfulgt af skyhøje udgivelser., I åbningsstrofen, for eksempel, Johns stemme kommer tæt på at revne af fortvivlelse. Men efter invitationen, “jeg vil gerne tænde dig”, har Beatles indsat et ekstraordinært atonalt tryk, som er chokerende, endda smertefuldt, for ørerne. Men det omslutter briljant sangen, og hvis refrain forud for det antyder at tænde, svarer crescendo til et lægemiddel, der er reduceret “rush.”

broen begynder i en staccato crossfire. Vi føler fortælleren stigende, dressing og pendling med rote. Musikken er nervøs med dissonans af cabaret Ja…, En percussive tromme smelter ind i en pustende jernbane chug. Så

fandt min vej ovenpå og havde en røg
nogen talte og jeg gik ind i en drøm.

ordene falmer ind i en sang af frie, rummelige akkorder, som den oprindelige marihuana “bu…”Men tonen bliver mystisk og så ildevarslende. Dybe strenge tager os med på en Wagnerisk afstamning, og vi er tilbage til det originale blues-tema, og den originale erklæring, “Jeg læste nyhederne i dag, åh dreng.,”

faktisk er det svært at se, hvorfor BBC forbød” en dag i livet”, fordi dens budskab er helt klart flyvningen fra banalitet. Den beskriver en dyb virkelighed, men den forherliger den bestemt ikke. Og dens konklusion, selvom den er storslået, ser ud til at repræsentere en negation af mig selv. Sangen slutter på en lav, resonant note, der opretholdes i 40 sekunder. Efter at have opnået den absolutte fred i ophævelsen er fortælleren ud over melankoli. Men der er noget rugende og uigenkaldeligt om hans ro. Det lyder som ødelæggelse.,

hvilken skam, at “en dag i livet” kun er en coda til en ellers uudslettelig samling af arbejde. Vi har brug for Beatles, ikke som klosterkomponister, men som ledsagere. Og de har brug for os. Ved at erstatte studiokonservatoriet for et publikum, de er ophørt med at være folkekunstnere, og ændringen er det, der gør deres nye album til en monolog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *